برای استارت خودرو باید انرژی ای صورت بگیرد، تا سوخت و هوا را به داخل سیلندر ها مکیده و آن را فشرده کند، تا خودرو شروع به حرکت اولیه کند. سیستم استارت خودرو انرژیه اولیه را انجام می دهد. شفت آن حامل یک دنده استارت است که با یک چرخ دنده بزرگ در اطراف لبه فلایویل موتور درگیر می شود. استارت نیاز به جریان الکتریکی سنگینی دارد که آن را از طریق باتری بدست می آید. در این مقاله با ما همراه شوید تا درباره سیستم استارت و دنده استارت خودرو بیشتر آشنا شویم.

سیستم استارت خودرو چگونه کار می کند؟

سیستم استارت مانند هر موتور الکتریکی دیگری است، اما به گونه ای طراحی شده است که تحت بارهای الکتریکی زیاد کار کند و قدرت بسیار بالایی تولید می کند. به همین دلیل موتور می تواند برای مدت کوتاهی کار کند. جریان بالایی برای راه اندازی آن نیاز است که گرما تولید کند. برای دفع این گرما نیز به زمان نیاز است. بنابراین، توصیه می‌شود که بین هر بار استارت فاصله کافی داده شود.

عملکرد سیستم استارت

سیستم استارت دارای سیم پیچ های میدانی با کفشک های قطبی، آرمیچر و محفظه ای است که آنها را در بر می گیرد. جدای از اینها، برس ها، بوش هایی دارد که عملکرد آن ها را کارآمد تر می کند.

برای خرید و اطلاع از قیمت بوش استارت اینجا را کلیک کنید.

سیم پیچ های میدان و کفشک های قطبی با عبور جریان از آنها، میدان های الکترومغناطیسی ثابت قوی را ایجاد می کنند. سیم پیچ از تعدادی سیم پیچ از یک حلقه تشکیل شده است. آرمیچر بین قاب های درایو و انتهایی قرار دارد. سیم پیچی دارد و کموتاتور روی شفت آرمیچر نصب شده است. اینها از یکدیگر عایق هستند و در شکافهای شفت آرمیچر قرار می گیرند.

برای خرید و اطلاع از قیمت آرمیچر استارت اینجا را کلیک کنید.

کموتاتور دارای بخش های مسی سنگینی است که شفت را احاطه کرده است اما از یکدیگر عایق شده است. آرمیچر توسط سیم پیچ های میدانی احاطه شده است. جریان به آرمیچر وارد می شود و میدان مغناطیسی را در هر رسانا ایجاد می کند. میدان های مغناطیسی نیز توسط سیم پیچ های میدان تولید می شوند. واکنش بین این میدان های مغناطیسی باعث چرخش آرمیچر می شود. چرخش از طریق محور آرمیچر به میل لنگ موتور منتقل می شود.

جریان از سیم پیچ های میدان به آرمیچر از طریق برس ها منتقل می شود. این برس ها با کمک فنرها در مقابل کموتاتور نگه داشته می شوند. برس ها می توانند از دو تا شش عدد برای حرکت صاف و ارائه گشتاور ثابت باشند.

استارت سیستم در خودرو

دنده استارت چگونه کار می کند؟

دنده استارت حرکت را از محور موتور سیستم استارت به میل لنگ موتور منتقل می کند, دنده استارت یک پینیون دارد که با یک چرخ فلایویل نصب شده روی میل لنگ شبکه می شود.

دنده استارت

فلایویل دارای دندانه هایی است که با پینیون شبکه می شوند. شبکه بندی پینیون و فلایویل قبل از راه اندازی موتور اتفاق می افتد. این کار برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان ها بر روی پینیون یا روی فلایویل انجام می شود.

برای خرید و اطلاع از قیمت دنده استارت اینجا را کلیک کنید.

پس از استارت خودرو و شروع چرخش میل لنگ با سرعتی بالاتر از سرعت استارت موتور، آرمیچر با کمک کلاچ از چرخ فلایویل جدا می‌شود. اگر جدا نشود، آرمیچر با سرعت بسیار بالایی می چرخد که ممکن است سیم پیچ آن را از بین ببرد.

علائم خرابی دنده استارت و سیستم استارت خودرو

سیستم استارت ممکن است مشکلاتی داشته باشد از جمله اینکه موتور روشن نشود. جدای از این مشکلات، شیر برقی (اتوماتیک استارت) ممکن است نویز داشته باشد. ممکن است عملکرد پینیون به درستی جدا نشود.

برای تشخیص خرابی موارد زیر را بررسی کنید :

  1. چراغ های جلو را روشن و رصد کنید. اگر نور چراغ‌ها کم نشدند و یا به اصطلاح سوسو زدند وجود نداشت، بررسی کنید که آیا ولتاژ در سوئیچ احتراق خودرو وجود دارد یا خیر.
  2. اگر چراغ ها به شدت کم شوند و سوسو زدن وجود نداشته باشد، شارژ باتری می بایست بررسی شود. اگر نورها کمی کم شود و سوسو نزنید، ممکن است پینیون به درستی با میل لنگ درگیر نشود.
  3. اگر چراغ ها به طور کامل خاموش شوند، ممکن است اتصال نامناسب در باتری وجود داشته باشد.
  4. صدای شیر برقی (اتوماتیک استارت) ممکن است به دلیل کم بودن باتری باشد یا سیم پیچ شیر برقی معیوب باشد.

همه اینها برای درک و فهم بیشتر سیستم استارت، موتور استارت و دنده استارت است.

برای خرید و اطلاع از قیمت قطعات استارت خودرو اینجا را کلیک کنید.

منبع : https://mechathon.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوای محافظت شده !!
Call Now Button