تعویض دینام نکات و هزینه های احتمالی

زمانی که به نظر می رسد سیستم الکتریکی خودروی شما دچار مشکل شده است، قطعا نگرانی به همراه خواهد داشت. باتری خراب یا قطعات الکترونیکی مشکل دار در هنگام حرکت، توجه شما را از جاده دور می‌کند. در حالی که دلایل زیادی برای این مشکلات وجود دارد، یک مشکل بالقوه خرابی دینام است. این وسیله کوچک و در عین حال قدرتمند قرار است برق خودروی شما را تامین کند و در صورت بروز مشکل باید تعمیر شود.

برخی از تعمیرات خودرو جزئی هستند و هزینه کمتر از چند صد هزار تومان دارند در حالی که تعمیرات اساسی می تواند تا چندین میلیون تومان باشد. دینام در رده های پایین هزینه ها قراردارد و بسته به عوامل متعددی، هزینه تعویض دینام می تواند تا چند میلیون تومان باشد.

عوامل موثر بر هزینه تعویض دینام

دینام ها ممکن است تقریباً یکسان به نظر برسند، اما تفاوت بین آنها بر قیمت آنها تأثیر می گذارد. برخی از این تفاوتها عبارتند از:

  • سال، ساخت، مدل و اندازه موتور. فقط یک مدل مطابقت دقیق با نیازهای ماشین شما وجود دارد، بنابراین همیشه قطعاتی مانند دینام را با در نظر گرفتن مشخصات خودرو خود خریداری کنید.
  • مصرف آمپر. دینام های کوچکتر چون توان تولید الکتریسیته کمی برای خودرو دارند، دارای مقدار کمی قطعات با ارزش نظیر مس در سیم پیچ های خود دارند. بنابراین هزینه های تولیدشان کمتر است. اگرچه همیشه ممکن است اینطور نباشد.
  • سبک نصب آن از آنجایی که دینام باید کاملاً جا بیفتد، نمی توانید دینام ارزان قیمتی را انتخاب کنید که برای ماشین دیگری در نظر گرفته شده است. حتما کار نخواهد کرد.
  • انواع اتصالات الکتریکی دینام، خودروهای قدیمی که دینام 1 سیم محسوب می شوند اغلب قیمت پایین تری دارند، در حالی که دینام های 3 سیم گران تر هستند.
  • گارانتی قطعه جدید، انتخاب یک قطعه جدید برای تعویض دینام با 1 سال گارانتی در مقایسه با قطعه مشابه با گارانتی مادام العمر، انتظار می رود که هزینه بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.

نقش دینام چیست؟

تعویض دینام vcl

امروزه خودروها به قدرت شگفت بالایی برای حرکت نیاز دارند. نه تنها سیستم‌های واضحی وجود دارند که به برق نیاز دارند. رادیو، شیشه‌های برقی، قفل درها، سانروف و صندلی‌های گرم شونده، بلکه ماژول‌ها و سنسورها نیز نیاز به برق دارند. به عنوان مثال، ترمزهای ضد قفل معمولاً دارای یک سنسور سرعت چرخ در هر چرخ، یک ماژول کنترل ترمز ضد قفل، یک پمپ ABS و سایر قطعات مرتبط هستند که همگی به دسترسی دائمی به برق نیاز دارند.

دینام برق را از باتری می گیرد و به عنوان آهنربای الکتریکی تقویت می شود. سپس الکتریسیته کافی برای تامین تمام نیازهای الکتریکی خودروی شما در حین کارکرد موتور را فراهم کند. همچنین انرژی کافی تولید می کند تا مقداری از توان را به باتری برگرداند و آن را شارژ کند. روتور مغناطیسی دینام و سیم‌پیچ‌های مسی یک جریان متناوب (AC) ایجاد می‌کنند. سپس مجموعه‌ای از دیودها در یکسوساز، آن را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کنند، یعنی آن برقی که دستگاه‌های خودرو برای کار کردن به آن نیاز دارند. ولتاژ خروجی برای جلوگیری از آسیب ناشی از شارژ بیش از حد و همچنین مشکلات با قدرت بسیار کم تنظیم می شود.

اگر دینام بین 13.5 تا 14.5 ولت تولید نکند، صدا ایجاد می کند، یا اگر نوع جریان نامناسبی از دینام عبور می کند، از کار می افتد و باید تعویض دینام انجام گیرد.

نشانه هایی که ممکن است شما به یک دینام جدید نیاز داشته باشید

هزینه های تعمیر معمولا اجتناب ناپذیر است. هنگامی که علائم یک دینام خراب وجود دارد، این سوال مطرح می شود که آیا می توانید از هزینه های اضافی ناشی از تعمیرات مربوطه جلوگیری کنید. اگر یک یا چند مورد از این علائم را دارید، ممکن است زمان تعویض دینام فرا رسیده باشد:

باتری مرده: باتری جریان الکتریکی عظیمی را به هنگام به حرکت درآوردن موتور به استارت می فرستد. اگر باتری شما تمام شده است، می تواند یک علامت هشدار باشد مبنی بر اینکه دینام برق مصرفی استارت را دوباره شارژ نمی کند.

چراغ باتری روشن: این آلارم در مورد مشکل شارژ هشدار می دهد که می تواند نشان دهنده شارژ کم باشد و علامت های تعویض دینام است.

بوی سوختن: بوی تند لاستیک در حال سوختن ممکن است نشانه سوختن تسمه ای باشد. اگر این تسمه شروع به گیر کردن کند این بوی سوختگی می تواند نقصی در داخل دینام را نشان دهد.

مشکلات نور خودرو: ممکن است متوجه شوید که نورهای داخلی و بیرونی خودرو کمتر از حد معمول هستند یا به طور غیرعادی روشن هستند. ممکن است سوسو زدن نیز وجود داشته باشد. این می تواند ناشی از ولتاژ ناسازگار دینام باشد.

مشکلات غیرمعمول الکتریکی: اتفاقات عجیب و غریب در ماشین شما ممکن است به دینام مرتبط نباشد، اما همیشه این احتمال وجود دارد. ولتاژ پایین می تواند باعث کندی موتورهای شیشه برقی، مشکلات رادیو، سرعت پایین فن و بسیاری از مشکلات الکتریکی دیگر شود.

سر و صدا زیر کاپوت: ممکن است همه چیزهای خودرو خوب کار کنند، اما صدای خرخر یا ناله زیر کاپوت می تواند نشانه واضحی از خرابی دینام باشد. یاتاقان های دینام فرسوده یا خورده نشانه ای از قریب الوقوع بودن تعویض سریع دینام حکایت دارد.

آیا می توانم با وجود مشکل دینام رانندگی کنم؟

اغلب اوقات، زمانی که دینام به اندازه کافی شارژ نمی شود، یک رانندگی کوتاه ممکن است بدون مشکل باشد. توان ذخیره در باتری می تواند جایگزین برق شود، مثلاً در حد رفتن به تعمیرگاه. با این حال، اگر دینام شما بیش از حد شارژ می شود، می تواند به ماژول های کامپیوتر، باتری و سایر لوازم الکترونیکی یا سیم کشی حتی در یک رانندگی کوتاه آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوای محافظت شده !!
Call Now Button