دینام خودرو

زیر کاپوت، یک دینام شبیه یک ژنراتور استوانه‌ای کوچکی با جنس آلومینیم است که معمولاً آن را پیچ شده  به موتور می بینیم. دینام خودرو، همراه با باتری و آفتامات دینام که وظیفه آن تنظیم ولتاژ خوروست ، یکی از سه بخش اصلی سیستم شارژ الکتریکی خودرو است. کاری که دینام انجام می دهد تامین برق برای ذخیره در باتری خودرو است. کارکرد دینام تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریسیته است.

دینام چگونه کار میکند؟

همانطور که گفته شد دینام خودرو وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی دارد . باتری خودرو تنها در زمان استارت وظیفه تامین برق خودرو را به همراه دارد از موقع استارت زدن به بعد کار دینام شروع میشود . دینام بیشتر قطعات الکترونیکی خودرو را در حین رانندگی یا در حال حرکت، از جمله چراغ‌های جلو، فرمان برقی، شیشه‌های برقی، برف پاک‌کن‌های شیشه جلو، صندلی‌های گرمکن، رادیو، تغذیه می‌کند و همه آنها را با انرژی جریان مستقیم (DC) تامین می کند و همچنین وظیفه شارژ باتری ماشین شما را در حین رانندگی بر عهده دارد.

دینام با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی کار می کند. هنگامی که موتور شما روشن است، تسمه محرکی را که روی یک قرقره متصل به دینام قرار دارد، حرکت می کند. قرقره، شفت روتور دینام را می چرخاند که مجموعه ای از آهنرباها را در داخل یک سیم پیچ می چرخاند. این آهنرباهای چرخان جریان متناوب (AC) را در استاتور تولید می کنند که سپس به یکسو کننده دینام هدایت می شود. یکسو کننده آن انرژی AC را به انرژی DC تبدیل می کند که سیستم های الکتریکی ماشین شما را فعال می کند.

دینام ها معمولاً می توانند تا پایان عمر وسیله نقلیه شما دوام بیاورند، اما همیشه این اتفاق نمی افتد. فرسودگی عمومی، آسیب ناشی از گرما، استفاده بیش از حد، قرار گرفتن در معرض آب، قطعات معیوب یا سیم های فرسوده می تواند دینام شما را خراب کند .

اجزای دینام

حال که با کار کرد کلی دینام آشنا شدید اجزای آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

آفتامات دینام

همانطور که از نامش پیداست آفتامات دینام، ولتاژ تولید شده توسط دینام را کنترل می کند. بدون تنظیم کننده ولتاژ دینام، ولتاژ ورودی بیش از حد زیاد می شود و موجب آسیب دیدن سیستم های الکترونیکی خودرو می شود.

ذغال دینام

دینام شامل یک سیم پیچ مسی است که به دور آهنربا پیچیده شده است. برای چرخاندن این سیم پیچ از یک تسمه متصل به موتور استفاده می شود که بوسیله آن برق تولید می کند. بنابراین دینام تنها زمانی فعال می شود که موتور روشن باشد. نقش ذغال دینام ها عبور دادن میدان الکتریکی به سمت روتور است (سیم پیچی که وظیفه آن ایجاد قطبیت است).

نشانه های خرابی در کارکرد دینام

اشکال در عملکرد دینام اغلب با مشکلات باتری اشتباه گرفته می شود . برخی نشانه ها که دینام عملکرد خودش را از دست داده است موارد زیر است :

  1. روشن نشدن خودرو یا خاموش شدن خودرو به صورت ناگهانی
  2. شدت نور چراغ های خودرو زیاد یا کم شود
  3. صدا های عجیب از داخل کاپوت
  4. روشن شدن چراغ باتری روی داشبورد خودرو.

بعد از متوجه شدن موارد بالا پیشنهاد می شود خودرو را به نزدیک ترین مکانیکی ببرید.

منبع: https://www.firestonecompleteautocare.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوای محافظت شده !!
Call Now Button