نحوه مراقبت از سیستم الکتریکی و برق خودرو

وقتی سوار ماشین خود می شوید و کلید را می چرخانید، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که خودرو  شما چگونه کار می کند تا شما را به مقصد برساند؟ اگر پاسخ شما “نه” است نگران نباشید. بیشتر رانندگان به کارکرد داخلی وسیله نقلیه خود فکر نمی کنند، بارها و بارها می شنوید که می گوییم مراقبت از وسیله نقلیه خود به معنای تعهد به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه نسبت به خرابی های غیرقابل جبران است. هر سیستمی در ماشین شما نیاز به تعمیر و نگهداری دارد، از جمله سیستم الکتریکی و برق خودرو . در این مقاله ، به شما می گوییم که برای حفظ صحیح سیستم برق ماشین خود چه کاری می توانید انجام دهید. همچنین با برخی از نشانه‌های مشخص که ماشین شما به تعمیر سیستم برقی نیاز دارد، آشنا خواهید شد.

سیستم الکتریکی و برقی خودرو چگونه کار می کند؟

سیستم برقی در ماشین نه تنها انرژی مورد نیاز موتور را تامین می کند، بلکه برای تامین برق پنجره ها و قفل درها، یخ زدا، چراغ های جلو، رادیو، چراغ های داخلی، ساعت و غیره نیز استفاده می شود. این می تواند فشار زیادی را بر سیستم برقی که به درستی کار نمی کند وارد کند. در اینجا نحوه کار همه آنها به طور خلاصه می بینیم:

  • باتری : باتری ماشین شما جریان برقی را که برای کارکرد سیستم احتراق و سوخت استفاده می شود را تامین می کند.
  • استارت : برق از باتری مقدار کمی انرژی به استارت می دهد. سپس استارت چرخ فلایویل را می چرخاند که میل لنگ را می چرخاند. اگر استارت کار نکند، موتور کار نمی کند. برای دیدن محصولات اجزای استارت ما اینجا کلیک کنید.
  • دینام : بدون دینام، باتری ماشین شما شارژ نمی شود. برای دیدن محصولات اجزای دینام ما اینجا کلیک کنید.

برای اطلاع از کارکرد دقیق دینام به مقاله ما در این زمینه مراجعه کنید! اینجا را کلیک کنید!

چگونه از سیستم الکتریکی خودرو را مراقبت می کنید؟

سیستم الکتریکی و برقی وسیله نقلیه شما دچار فرسودگی می شود و برای جلوگیری از مشکلات اساسی باید مرتباً بازبینی شود. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای مراقبت صحیح از باتری، استارت و دینام خودرو شخصی خود انجام دهید:

الف- به طور منظم باتری و کابل های باتری را بررسی و تمیز کنید. خوردگی روی پایه ها و کابل های باتری شما ایجاد می شود. بهتر است ماهی یک بار باتری و کابل ها را بررسی کنید تا از عدم ایجاد خوردگی مطمئن شوید. در صورت وجود این موارد، می توانید با استفاده از مخلوطی از جوش شیرین و آب یا یک مایع رفع خوردگی که مخصوص نگهداری باتری ها ساخته شده است، پایه ها و کابل های باتری را تمیز کنید. در زیر مراحل تمیز کردن پایه های باتری و کابل ها آمده است:

  1. کابل های باتری را از پایه های باتری جدا کنید.
  2. پایه ها و انتهای کابل را با استفاده از مایع و برس سیمی تمیز کنید.
  3. کابل ها و پایه های باتری را با آب بشویید.
  4. کابل های باتری را دوباره وصل کنید (اول سمت مثبت را وصل کنید).

ب- یک بار در ماه تسمه محرک را بررسی کنید به صورتی که کاپوت را باز کنید و به دنبال ترک، خشکی و یا لعاب در امتداد سطح آن باشید. همچنین باید کشش تسمه را بررسی کنید.

ج- اگر باتری ماشین شما نزدیک به 4 تا 5 سال عمر کرده است، آن را تعویض کنید اگر این کار را نکنید، ناگهان در یک صبح ماشین شما روشن نخواهد شد و منتظر یدک کش یا سرویس کار خواهید ماند. اگر مطمئن نیستید باتری شما باید تعویض شود، به تعمیرکار خود مراجعه کنید.

علائم رایجی که نشان می دهد نیاز به تعمیر سیستم برق خودرو است چیست؟

  • ماشین روشن نمی شود
  • چراغ‌های داخلی و/یا داشبورد از حالت عادی کم‌تر به نظر می‌رسند یا به درستی روشن نمی‌شوند.
  • وقتی با سرعت کم رانندگی می‌کنید یا ماشین در حالت سکون است، چراغ‌های جلوی خودرو شما کم‌نور می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوای محافظت شده !!
Call Now Button