ترمز abs و cbs 

سیستم ترمز در وسایل نقلیه یک ضرورت است. حتی نمی توان درک کرد که بدون ترمز چه اتفاقی برایتان می افتد. قطعا مهم ترین ویژگی ترمزها ایجاد ایمنی در وسایل نقلیه هست. سیستم ترمز در این سالها تکامل قابل توجهی یافته است. اولین ترمزهای مورد استفاده در وسایل نقلیه، ترمزهای مکانیکی درام بودند. از آن زمان، ترمزها به ABS مدرن (سیستم ترمز ضد قفل) و CBS (سیستم ترمز ترکیبی) تبدیل شدند. در این مقاله، سیستم ترمز CBS را مورد بحث قرار خواهیم داد و دریابیم که چگونه آنها نسبت به سیستم ترمز ABS کارآمدتر هستند.

آشنایی با سیستم ترمز CBS

CBS یک سیستم ترمز است که در آن نیروی مساوی به هر دو چرخ جلو و عقب خودرو اعمال می شود. بنابراین، اصطلاح “ترکیبی” از این ترکیب بوجود آمده است. ترمزهای سیستم  CBS  در هر دو چرخ عقب و جلو وجود دارد. همچنین دستگاهی به نام اکولایزر در سیستم CBS وجود دارد. وظیفه اکولایزر توزیع یکنواخت نیرو بر روی هر دو چرخ جلو و عقب است. در سناریوهای واقعی، زمانی که دوچرخه‌سوار اهرم ترمز را فشار می‌دهد، ترمزهای CBS در هر دو چرخ عقب و جلو فعال می‌شوند. توزیع برابر نیرو مانع از بلند شدن چرخ های عقب از زمین می شود. این کار از لغزش جلوگیری می کند و ثبات وسیله نقلیه را بهبود می بخشد. سیستم ترمز CBS یک مقررات ایمنی مهم برای دو چرخ و به صورت همزمان است. بنابراین، بیشتر در وسیله های نقلیه دو چرخ مانند موتورسیکلت و اسکوتر رایج است.

CBS در مقابل ABS: کدام بهتر است؟

نوع دیگری از سیستم ترمز که این روزها رایج است، سیستم ترمز ABS یا ضد قفل است و یک مکانیسم ترمز نوآورانه است. در خودروهای مجهز به ABS، روی هر چرخ یک سنسور وجود دارد. هنگامی که راننده ترمز را فشار می دهد، هر سنسور روی چرخ، سرعت و میزان فشار روی چرخ را تعیین می کند. سپس سنسورها، نیروی ترمز را بر این اساس تنظیم می کنند. در زیر مقایسه بین این دو مدل سیستم ترمز آمده :

  1. عملکرد : ABS با تعدیل سریع فشار ترمز از قفل شدن چرخ در هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری می کند. سرعت تک تک چرخ ها را کنترل می کند و سپس فشار ترمز را برای حفظ کشش بهینه و کنترل فرمان تنظیم می کند. از سوی دیگر، یک سیستم ترمز ترکیبی (cbs) نیروی ترمز را بین ترمزهای جلو و عقب توزیع می کند تا پایداری در هنگام ترمزگیری بهبود یابد. هنگامی که راکب ترمز را فعال می کند، هر دو ترمز جلو و عقب اعمال می شوند و سیستم CBS توزیع نیروی ترمز را مدیریت می کند که مانع از بلند شدن چرخ عقب دوچرخه از زمین می شود.
  2. اجزاء : ABS به سنسورهایی برای نظارت بر سرعت چرخ و یک واحد کنترل برای تعدیل فشار ترمز نیاز دارد. همچنین ممکن است شامل تعدیل کننده های هیدرولیک برای تنظیم سریع فشار ترمز باشد. CBS معمولاً شامل یک سیستم هیدرولیک یا مکانیکی متعادل تر است که ترمزهای جلو و عقب را به هم متصل می کند.

معایب احتمالی سیستم ترمز CBS

اگرچه CBS ایمنی بیشتری را ارائه می دهد، اما استفاده از آن در برخی شرایط می تواند ناخوشایند باشد. این منجر به معایب بالقوه خاصی از سیستم ترمز CBS می شود که در زیر مورد بحث قرار می گیرد:

  1. کنترل محدود : از آنجایی که سیستم CBS نیروی ترمز را به طور مساوی بین دو چرخ توزیع می کند، می تواند کنترل راکب را در شرایطی که ممکن است به دلایل خاص بخواهد نیروی ترمز بیشتری به چرخ جلو یا عقب اعمال کند، محدود کند.
  2. ترمز های ناهموار : در سطوح ناهموار یا حتی در شرایط اضطراری، سیستم CBS ممکن است نیروی ترمز را به طور یکنواخت توزیع نکند. این می تواند باعث بی ثباتی شود.
  3. پیچیدگی و هزینه بالا : ترمز CBS پیچیده است و به انواع سوپاپ ها برای مدیریت نیروی ترمز نیاز دارد. این می تواند باعث افزایش هزینه های تعمیر یا نگهداری شود. علاوه بر این، سیستم ترمز CBS ممکن است در مواقعی که راننده ترمز وحشت زده می کند، مفید نباشد. ممکن است خودرو به طور کامل متوقف نشود و به فاصله توقف بیشتری نیاز دارد.

نتیجه گیری

سیستم های ترمز یک ویژگی ایمنی جدایی ناپذیر در وسایل نقلیه هستند. از ایمنی و کنترل سرعت گرفته تا جلوگیری از برخورد، سیستم های ترمز به ایمنی جاده ها و جلوگیری از تصادفات کمک می کنند. سیستم CBS یک سیستم ترمز موثر و کارآمد است که به طور خاص برای دو چرخ طراحی شده است. اکثر موتورسیکلت های برقی امروزی با سیستم ترمز CBS عرضه می شوند، زیرا نسبت به همتایان ABS خود مقرون به صرفه تر هستند.

برای خرید و اطلاع از قیمت اجزا ترمز خودرو ها اینجا را کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوای محافظت شده !!
Call Now Button